کد خبر : 77
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردین 1400 - 5:24

عباس عبدی: دلسردی مردم از انتخابات ربطی به بیگانگان ندارد

عباس عبدی: دلسردی مردم از انتخابات ربطی به بیگانگان ندارد
وقتی که گفته می‌شود فضای مجازی رهاست منظور عملکرد حضور افراد فرامرزی در آن است که برای حل آن فقط یک راه موثر وجود دارد آن هم توسعه آزادی‌های رسانه‌ای در داخل کشور است. اگر مرجعیت رسانه ها را به داخل بیاوریم دیگر اساسا کسی به فضاسازی‌های افراد بیرون کاری نخواهد داشت.

عباس عبدی، فعال و تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره نگرانی ها درخصوص رها شدن فضای مجازی و بهره گیری بیگانگان از این فضا برای دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات، گفت: درباره ول بودن وب و فضای مجازی ابتدا باید این فضا را توصیف کنیم که چه ویژگی دارد؟ فضای مجازی با مطبوعات دو فرق اساسی داره یکی اینکه همه جهانیان در این فضای مشترک هستند و حضور دارند و هیچ مرز و محدودیتی ندارند. این ویژگی ذاتی فضای مجازی است. درحالیکه مطبوعات در داخل کشور تولید می‌شود.

وی افزود: دوم اینکه مطبوعات و رسانه های رسمی دارای مدیر مسئول‌اند که پاسخگو هستند اما در فضای مجازی چنین چیزی وجود ندارد. بنابر این کسانی که در خارج هستند، رها هستند کسی نمی‌تواند به آن ها بگوید چی بنویسید و چی ننویسید، ولی آن‌هایی که در داخل هستند طبیعی است که در چهارچوب قانون می‌نویسند و رها بودن برای آنان مصداق ندارد.

قطع ارتباط اینترنتی با خارج یک تجربه صددرصد شکست خورده است

عباس عبدی با بیان اینکه پس دو راه برای حل این مساله داریم، خاطرنشان کرد: یا باید بگوییم این ارتباط اینترنتی با خارج قطع شود که این یک تجربه صد درصد شکست خورده است زیرا این سیاست در مورد ماهواره موفق نبود حال چگونه می تواند در باره اینترنت موفق شود؟ اینترنتی که زیر ساخت ضروری زندگی بشر شده است. در همین قضیه کرونا اگر اینترنت نبود معلوم نبود چند ده برابر آمار موجود مرگ و میر می‌داشتیم یا مثلا در  نظام بانکداری مدت هاست که ما پول نمی بینیم یک لحظه تصور کنید نظام بانکی به قبل از اینترنت برگردد چه اتفاقی می‌افتد؟

وی ادامه داد: بنابراین ذهن را از این بیاوریم بیرون که بدون اینترنت بخواهیم زندگی کنیم، اتفاقا باید سرعتش را ببریم بالا و دسترسی به آن را ساده‌تر کنیم، همین موضوع آموزش که امسال که درگیرش شدیم تصور کنید که اینترنت نبود چه اتفاقی می افتاد؟

عباس عبدی: دلسردی مردم از انتخابات ربطی به بیگانگان ندارد

اینترنت ملی برای سانسور است نه استقلال از جهان خارج

عبدی گفت: از این مثال های زیاد داریم، توسعه صنعت، توسعه تجارت، همه این‌ها زیرساختشان اینترنت هست بنابراین موضوع قطع اینترنت را باید از ذهن بیرون کنند. می‌گویند اینترنت ملی درست کنیم. اگر هدف اینترنت ملی این هست که در برابر اینترنت جهانی و قطع آن استقلال داشته باشیم شاید قابل فهم باشد، اما واقعیت این است که در ایران کسی به استقلال کاری ندارد، این همه سال ما وابسته به نفت بودیم و استقلالمان از بین رفته بود یک نفر برایش اقدامی نکرده حالا که رسیده‌اند به اینترنت، می‌خواهند اینترنت ملی راه اندازی کنند که مبادا خارجی‌ها قطعش کنند؟

این تحلیلگر سیاسی گفت: معلوم است دنبال استقلال از جهان خارج نیستند بلکه دنبال سانسور هستند که البته این هدف را نیز محقق نمی‌کند، زیرا شیوه های جدیدی برای خنثی کردن این محدودیت خواهد آمد و در نتیجه فقط فرصت‌ها جهت بهبود شرایط اجتماعی ‌اقتصادی و سیاسی از دست خواهد  رفت.

مرجعیت رسانه ای را به داخل کشور بیاوریم

وی تاکید کرد: بنابراین وقتی که گفته می‌شود فضای مجازی رهاست منظور عملکرد حضور افراد فرامرزی در آن است که برای حل آن فقط یک راه موثر وجود دارد آن هم توسعه آزادی‌های رسانه‌ای در داخل کشور است. اگر مرجعیت رسانه ها را به داخل بیاوریم دیگر اساسا کسی به فضاسازی‌های افراد بیرون کاری نخواهد داشت.

این چهره سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اگر ما امروز به زبان انگلیسی هم در فضای مجازی بنویسیم، هیچ کسی از شهروندان کشورهای انگلیسی زبان، مطالب ما را نمی‌خواند، گفت: برای اینکه انها رسانه های خودشان را دارند و فضای مجازی مکمل و نه جانشین رسانه های رسمی آن‌هاست. به همین دلیل تنها راه ما آزاد شدن رسانه های داخلی از محدودیت‌هایی است که موجب یکه تازی فضای مجازی و افراد فرامرزی در این فضا شده است.

صداوسیما و مطبوعات را از قید و بندهای بی مورد خارج کنیم

وی گفت: هم صدا و سیما و هم مطبوعات و سایر رسانه‌ها اگر از قید و بندهای بی‌مورد موجود خارج شوند آن موقع مرجعیت رسانه های ما به داخل آمده و بخش ول فضای مجازی کم کم به حاشیه می‌رود و مکمل رسانه های ما می‌شود و رها هم نخواهد بود.

فیلترینگ باعث شکل گیری لشگر مجازی آدم های بی نان و نشان شد

عبدی تصریح کرد: یکی از کارهایی که الان می‌کنند فیلترینگ است. فیلتر توییتر ، تلگرام و… در حالی که همه دارنداز این امکانات استفاده می‌کنند و حتی خود مسئولین هم در آنجا حضور دارند. اوایل که تلگرام فیلتر شد دستور دادند همه بخش‌های عمومی و دولتی از تلگرام بیایند بیرون‌. چند ماهی که گذشت فهمیدند چه اشتباهی کردند و بدون هیچ سروصدایی برگشتند . کار دیگری که انجام دادند، تاسیس لشگر مجازی بود آدم های بدون نام و نشان این‌ور و ان‌ور کامنت بگذارند و فحش بدهند و لایک کنند.

وی ادامه داد: خب این ها که راهکار بلند مدت نیست یک مشت آدم بی عقیده و فاقد فکر و پول‌بگیر ‌پرورش دادن عین کاری که مجاهدین انجام می‌دهند این‌کارها اثرگذار نیست. تنها راه این است که اداره جامعه مبتنی شود بر افکار عمومی، آن موقع همه دفاع می‌کنند حتی اگر نقدی هم باشد جای خودش درست مطرح می‌شود. هیچ راهی جز آزادی رسانه ها نیست و بقیه راه ها بن بست است.

دلسردی مردم از انتخابات ربطی به بیگانگان ندارد

عبدی تاکید کرد: این هم که بگوییم بیگانگان در انتخابات دخالت می‌کنند دردی را درمان نمی‌کند، آیا در همه این سال‌ها دخالت نبوده؟ هر موقع مردم دیدند فضا مناسب است شرکت کردند و هر وقت دیدند شرایط مناسب نیست شرکت نکردند. در ۹۶ مردم مشارکت کردند ولی در ۹۸ شرکت نکردند در هر دو هم بیگانگان زنده بودند پس‌ربطی نداره و اینکه بگوییم مردم تحت تاثیر بیگانگان هستند، جز توهین به جامعه کار دیگری انجام نداده‌ایم .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.